Co czują do siebie wyborcy w Polsce? – badanie polaryzacji FNW x USWPS
Tuż przed wyborami prezydenckimi przeprowadziliśmy sondaż z udziałem 2000 osób, aby zmierzyć polaryzację w Polsce. Badanie realizujemy wspólnie z Uniwersytetem SWPS. Sprawdza ono poziom podziałów wokół całej puli zagadnień istotnych dla życia zbiorowego lub obecnych w debacie publicznej. Efektem naszego badania będzie także coroczny wskaźnik polaryzacji.
W pierwszej kolejności publikujemy dane o podziałach między elektoratami. Zapytaliśmy respondentów, jakimi emocjami – od zimnych (-50 stopni) do gorących (+50 stopni) – darzą wyborców innych partii. Termometr uczuć pokazuje sympatię i niechęć między obozami tuż przed pierwszą turą wyborów prezydenckich, które głęboko podzieliły Polskę.
Odczyty termometru pokazują negatywne emocje pomiędzy poszczególnymi elektoratami. Wyborcy KO deklarują silnie negatywny stosunek emocjonalny do wyborców PiS (–41 st.) i jest on silniejszy niż w drugą stronę (–36 st.). Oznacza to silną polaryzację afektywną pomiędzy tymi dwoma największymi elektoratami w Polsce.
W nadchodzących tygodniach będziemy publikować kolejne dane z sondażu, a we wrześniu ukażą się trzy raporty tematyczne z badania.
Badanie zaprojektowała dr Olga Białobrzeska (FNW/USWPS), we współpracy z dr. hab. Benem Stanleyem (USWPS), dr Martą Żerkowską-Balas (USWPS) i Wawrzyńcem Smoczyńskim (FNW). Mediana wskazań termometru uczuć w badaniu CAWI na kwotowej próbie dorosłych Polaków, ważonej według preferencji partyjnych.
Badanie na zlecenie FNW i Uniwersytetu SWPS, przeprowadzone 6-16 maja 2025 roku. N=2000. Badanie zostało sfinansowane z grantu Narodowego Centrum Nauki nr 2020/39/B/HS6/00853, a zrealizował je Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna.